סיכום שנת 2015 • מה עבר על הטבע בישראל בשנה האחרונה?

כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on סיכום שנת 2015 • מה עבר על הטבע בישראל בשנה האחרונה?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

סיכום שנת 2015 של רשות הטבע: רק 5% מהציידים נתפסים, פוליטיקאים לא עושים את רצון הציבור ומפותחים יותר שבילי אופניים

רשות הטבע והגנים מסכמת את השנה האזרחית באמירות קשות. בשנה החולפת לא הוכרזה ולו אף שמורת טבע אחת, רק 5% מהציידים נתפסים, הפוליטיקאים לא עושים את רצון הציבור, יותר בעלי חיים בסכנת הכחדה בשל ההרעלות.

וכן. יש גם והרבה דברים טובים: מפותחים יותר שבילי אופניים, הורחבה רשת חניוני הלילה, יש עלייה בכמות המטיילים באתרי הרשות והוכשרו אתרים לביקורי אנשים עם מוגבלות.

שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים אומר ששנת 2015 הייתה גדושה בפעילות "הכפלנו את כמות המנויים ואת כמות המבקרים בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, הוכרזו שני גנים לאומיים כאתרי מורשת לאומית, הושקו פרויקטים חדשים ובהם: רשת חניוני הלילה, עריכת טקסים פרטיים באתרי הרשות, שביל ישראל לאופניים, זאת לצד פעילות יום יומית בהגנה ושמירה על הטבע דוגמת אסון עברונה, הרעלות הנשרים וציד בלתי חוקי".

מנתוני התיירות עולה שיש עלייה של 9% בישראלים בכמות המטיילים באתרים ועלייה גדולה במספר המנויים גידול של כ 50% בכמות המנויים של רשות הטבע והגנים, מ-45 אלף ל-68 אלף מנויים (במהלך השנתיים האחרונות). בנוסף, הותאמו מנויי הרשות לאוכלוסיות שונות, למשל משפחות חד הוריות פנסיונרים.

אפולוניה

השבת הנשרים לכרמל
למרות ההרעלות, השנה לראשונה נספר מספר שיא של נשרים בכרמל (לפני שבוע הייתה הספירה האחרונה ונספרו 47 נשרים) בשנים האחרונות רט"ג עושה מאמצים רבים על מנת להגדיל את מספר הנשרים בגרעין הרבייה ולהחזירם לאזור.

ברט"ג נעזרים בייבוא של נשרים מחו"ל על מנת להגדיל את גרעין הרבייה. השנה יובאו 49 נשרים ממדינות שונות (קפריסין, ארמניה והאחרון מספרד) חלקם נכנס לגרעין הרבייה על מנת לעזור להרבות אותו וחלקם משוחרר בטבע בגולן ובגליל.

מגדילים את אוכלוסיית הדגים
בשל פגיעה מתמשכת בנחלי העמק הלכה והתמעטה אוכלוסיית הדגים לאוכלוסיה קטנטונת בנחל עין מלקוח. רשות הטבע והגנים החליטה לנסות ולהרבות את הדג הנדיר מחשש שיעלם לגמרי (נשארו רק כ-40 דגים) ובהתאם לכך הוקם גרעין רבייה מיוחד. הפרויקט הוכתר כהצלחה והיום בגרעין הרבייה יש כבר 6000 דגי בינון דור.

נגישות
בין היתר הותקנו באתרי הרשות בקופות מערכות שמע לאנשים עם מוגבלות (מערכת לולאת השראה וכן רמקולים דו כיווני לאנשים עם מוגבלות שמיעה) וכן מערכות שמע לסיורים מודרכים. בין האתרים שהונגשו השנה: נחל עיון, קומראן, מרכז מבקרים מצפה רמון ומצדה. צפי לשנה הבאה: נחל שניר, מג'רסה, גמלא, מבצר נמרוד, משושים, עין אפק, ירקון, בית גוברין, השומרוני הטוב,עין פרת, תל באר שבע, ממשית ושמורת האלמוגים.

נגישות

הכרזה נוספת של אתר מורשת אונסק"ו
בישראל ישנם 9 אתרי מורשת עולמית, מתוכם 6 של הרשות: גן לאומי מצדה, דרך הבשמים (גן לאומי עבדת, גן לאומי שבטה, גן לאומי חלוצה), התלים המקראיים (תל מגידו, תל חצור ותל באר-שבע), שמורת טבע נחל מערות, גן לאומי בית גוברין וגן לאומי בית שערים שהוכרזו השנה.

שביל ישראל באופניים –רוכבי האופניים הגדילו את מספר הלינות באזור ב25%

שביל ישראל לאופניים הוא פרויקט לאומי בהובלת רט"ג ומשרד התיירות באמצעות החברה הישראלית לתיירות להקמת שביל לרכיבת שטח, לאורכה של הארץ, מרמת הגולן עד אילת. השביל עתיד להתפרש על פני כ-1,100 ק"מ ולכלול 27 מקטעים והרכיבה בו תתאפשר במשך כל ימי השנה. השביל חוצה כ-43 רשויות מקומיות, מועצות אזוריות, ערים, כפרים וקיבוצים. פרויקט זה הוא כאמור, חלק מהתכנית הממשלתית לקידום ענף רכיבת האופניים, שיצא לדרך בהחלטת ממשלה בשנת 2008.

נחל מערות וחוף הים 004

על פי התכנית (מלבד שביל ישראל לאופניים), תוכננו ופותחו תשתיות לשבילי אופניים רבים ומגוונים ברחבי הארץ באורך של כ-3,500 ק"מ, המיועדים לרכיבה עממית, למשפחות ולרכיבה אתגרית. העלות הכוללת הצפויה של התכנית הממשלתית הינה כ-100 מיליון ₪ ונעשית מתוך איגום של כספים ממספר משרדי ממשלה. עד כה הושקעו בשביל ישראל לאופניים כ-9 מיליון ש"ח, מתוך חזון להפוך את ישראל ליעד של תיירות אופניים.

הרשות התחילה עם הפרויקט לפני כעשור, היום השביל הבנוי והמוסדר עומד על 300 ק"מ וכבר בחורף האחרון פקדו את השביל אלפי רוכבים. לשביל האופניים גם פן הכלכלי חשוב ביותר ליישובי האזור שכן כבר ניתן לראות גידול לינות באזורים בהם עובר השביל. השביל הגדיל בצורה משמעותית את הלינות והרווח הכלכלי בערבה ומצפה רמון עלה כ 25% בתפוסת לינות רוכבי אופניים באמצע השבוע .

צייד אסור
השנה, הוגשו במשטרה כ-104 תיקים וניתנו כ-1562 דו"חות בגין ציד בלתי חוקי בים . לצורך הגברת המאבק בציד הבלתי חוקי הצטיידה השנה רשות הטבע והגנים במערכות מתוחכמות לראיית לילה של אלביט, רחפנים שיאפשרו תצפיות ואיסוף מודיעיני וכמו כן עתידה לקום יחידה מודיעינית של המשטרה ורט"ג על מנת לצמצם באופן משמעותי את הציד הבלתי חוקי.

הבונים 014


כלבים בשירות הטבע

רשות הטבע והגנים החליטה לצרף פקחים על 4 כדי לייעל את העבודה כמקובל בגופי אכיפה מקבילים בארץ: המשטרה, צה"ל, שב"ס ומשרד הביטחון. המטרה הייתה עבודה משותפת שתעזור באיתור אמל"ח, שרידי בע"ח וערכי טבע מוגנים, הגנה על פקחים ואתרי הרשות, סניטציה (איתור רעלים מניעה ואכיפה).

הפיילוט הראשוני במחוז צפון וכבר ניתן לראות כי איה ורם, הכלבים הרשותיים הצליחו למצוא קוצי דורבן ושלל מלכודות, הביאו לממצאים על צייד בלתי חוקי אצל עובד זר שהורחק, מצאו אתר שחיטה של חיות בר וסייעו באיתור תרמילים לאחר אירוע צייד שהוביל לפתיחת תיק. בזכותם תיקים שבעבר לא הגיעו לכלל מיצוי הדין ניתנים להגשה.

חניוני הלילה
ברחבי הארץ, 22 חניון לילה בתשלום בפריסה ארצית, מחורשת טל שבצפון ועד חי בר יוטבתה שבדרום. בשנה האחרונה לנו ברשת חניוני הלילה של רשות הטבע והגנים כ330,000 לנים בחניונים שבתשלום.

עריכת טקסים

מטרת המהלך, לאפשר לציבור הרחב להתחבר לאתרי המורשת בעלות סמלית יחסית. מי שירצה לקיים טקס באחד משלושת האתרים (גנים לאומיים קיסריה, ציפורי ומצדה) יפנה טופס בקשה לקיום טקס באתר (הטופס מפורסם באתר רשות הטבע והגנים) ויצטרך להיות כפוף לתנאים כפי שפורסמו.

תחום הים

השנה הוקם תחום הים מתוך ההבנה כי הטיפול בסביבה הימית הוא צו השעה ודורש תשומות בהתאם: כוח אדם, משאבים, ניהול, מקצועיות וכו . תחום הים מטפל בין היתר בשאיפה להרחיב את שמורת ים ראש הנקרה וכן בשאיפה להכריז על שמורות ים נוספות, הגברת האכיפה בים הדורשת ציוד ויכולת מקצועית שונה בתכלית מעבודת האכיפה ביבשה ועוד.

ים



0 תגובות